Jeugdzeilen

Zeilvereniging Schildmeer is een actieve zeilvereniging met een leuke jeugdgroep. Zo'n veertig kinderen en jongeren zeilen wekelijks in de Optimist, Splash en Laser. Ze doen mee aan trainingen en aan wedstrijden en vormen een hechte groep.

Zeilen is een sport die je net als alle andere sporten moet leren. De uitdaging van zeilen is dat je alles tegelijk moet doen. Als je hard wilt gaan kun je niet alleen bezig zijn met sturen, maar moet je ook je zeil goed zetten. Met de trainingen leer je hoe je dat het beste kunt doen.

In maart beginnen we met theorielessen, zodat je al een beetje weet hoe het zeilen werkt. In april gaan we over op praktijklessen (op het water). Tijdens de zeiltrainingen hebben alle groepen een eigen trainer, die met de praktijklessen in een rubberboot aanwezig is op het water. De theorielessen beginnen om 18.30 en duren tot ongeveer 20.00. Met de praktijklessen moeten de kinderen om 18.30 de boten opgetuigd hebben en aangekleed zijn. De eindtijd van de praktijklessen is afhankelijk van het weer. Zowel de natte als de droge jeugd trainingen worden afgesloten met een CWO (Commissie Watersport Opleidingen) examen. Wanneer het praktijkexamen en het theorie-examen beide met goed gevolg zijn afgelegd, krijg je een CWO diploma. In totaal kun je drie CWO diploma’s halen. Beginners die (nog) geen eigen bootje hebben kunnen deze huren van de vereniging.

Kinderen van +/- 8 tot 15 jaar kunnen bij Zeilvereniging Schildmeer leren zeilen in de Optimist. Er is geen echte minimum leeftijd, maar een zwemdiploma is verplicht. Oudere of grote kinderen kunnen beginnen in de Splash of Laser.

Als je een keer wilt komen kijken, kun je contact opnemen met een van de klassenvoogden van de Optimist, Splash of Laser klasse. Deze kunt u hier vinden.

Veiligheid op het water

Bij een sport als zeilen is het belangrijk dat er veel aandacht wordt besteed aan veiligheid. Je zit natuurlijk op het water en ook het weer zit niet altijd mee. Voor zowel zeilers als trainers heeft dat een aantal consequenties. Eén van de belangrijkste regels is dat iedereen die met ons meegaat op het water een zwemdiploma heeft én een zwem- of reddingsvest draagt. Verder is geschikte kleding erg belangrijk. Het liefst hebben we dat zeilers een droogpak of wetsuit dragen. Een zeilpak of regenpak voldoet eventueel ook, maar overleg dan even met de trainer. Verder is het handig om standaard een handdoek en droge kleding mee te nemen voor als je onverhoopt nat mocht worden. Uiteraard worden er door de trainers ook de nodige voorzorgsmaatregelen genomen. Zo worden alle bootjes gecontroleerd voor de kinderen het water op gaan. De trainer blijft altijd in een rubberboot bij de groep en houdt zowel de kinderen als het weer in de gaten. Als het hard waait wordt er gezorgd voor een extra begeleidingsboot bij de beginnersgroep. Tot slot is het handig als er een aantal ouders op de kant blijven om de kinderen op te vangen als ze weer van het water komen.