In memoriam Klaas Menninga

Het is moeilijk na te gaan wanneer Klaas Menninga als vrijwilliger bij de zeilvereniging is gekomen. In 1996 was hij tijdens de 51ste Schildweek standenschip. Hij gaf dan de standen bij Boei W, achter op het meer, door aan het info zodat men daar het verloop van de wedstrijd konden omroepen. In 2002 was hij tevens één van de drie schippers op ons startschip, de Ropper. In die tijd had je nog drie wedstrijdcomité ’s die om z’n beurt dienst hadden. Op Klaas kon je altijd een beroep doen. Het was ook wel gemakkelijk, was je iemand nodig dan liep je even naar de caravan. Hij was altijd bereid om te helpen.

Vanwege het moeilijk krijgen van vrijwilligers waren er vanaf 2006 twee wedstrijdcommissies. Vanaf 2012 nam Klaas alle wedstrijden als schipper van de Ropper en als tijdwaarnemer voor zijn reklening.

In 2010 werd Klaas tijdens de 65ste Schildweek uitgeroepen tot Vrijwilliger van het Jaar en in 2018 werd hij gekozen als Lid van Verdienste van de zeilvereniging.

Klaas was ook altijd betrokken bij het onderhoud van de schepen van de zeilvereniging. Het motorische gedeelte van de Schildwacht en de Ropper was bij Klaas in goede handen. Later toen de Schildwacht vervangen was door rubberboten werd het totale onderhoud van de Ropper uitgevoerd.

Elke winter vanaf oktober tot eind maart werd onderhoud gedaan. De motor werd in goede conditie gehouden en er werd geschuurd en geverfd. In de winter van 2016/2017 werd een extra schudpaal ingebouwd. Een enorme vooruitgang. Vanaf die tijd lag het startschip stabiel op de startlijn.

Tijdens het onderhoud in de winter van 2017/2018 kreeg Klaas last van hoesten. Onderzoek wees uit dat er vocht achter de longen zat. Na het weghalen van het vocht bleek het telkens terug te komen. Al gauw bleek dat het werken met asbest tijdens zijn werkzame leven de oorzaak was. Genezing was uitgesloten.

Klaas overleed vanmorgen, 21 mei 2019, in zijn vertrouwde omgeving.

Hij werd 71 jaar. We wensen Tiny, kinderen en kleinkinderen veel sterkte toe in deze droevige tijd.