In Memoriam Flip Spakman

Op 1 februari ontvingen we het bericht dat Flip Spakman op 29 januari na afnemende gezondheid is overleden.

Flip zat gedurende zijn werkzame leven als kapitein op de kleine handelsvaart. En heeft op die manier vele havens aangedaan. De gehele familie voer dan mee. Toen de kinderen groter werden, rond 1971 werd hij walkapitein, eerst bij Davids in Delfzijl, later bij Jonker Veendam.

De familie Spakman kreeg toen ook een stacaravan op de camping Boei 12. Ze stonden dicht in de buurt van het toiletgebouw.
Hij zeilde, sommige van onze leden zullen zich dat nog herinneren, in de 16m2 3233, de Avanti, de wedstrijden op het Schildmeer bij ZVOSS met zijn zoon Harry aan de fok.
Nadat hij met zeilen was gestopt werd Flip lid van de wedstrijdcommissie. Eerst als commissielid later als voorzitter van het wedstrijdcomité.

Vele jaren heeft Flip gedurende de wintermaanden het onderhoud aan de Ropper gedaan. Elk voorjaar kwam het startschip weer fris en bedrijfsklaar in de vaart.
Tijdens de Schildweek van 2002 werd Flip uitgeroepen tot Vrijwilliger van het Jaar. Hiervoor ontving hij de traditionele snotneus. Tegenwoordig heet dit aandenken de Dieke Brongers-Teunissenbokaal. Het jaar 2002 was tevens het laatste jaar van Flip als actief commissielid, hij werd opgevolgd door Harmannus Grimme.
Flip was erg betrokken bij de zeilvereniging, en heeft een grote bijdrage geleverd aan de zeilvereniging zoals die nu is. Bij wedstrijden kwam hij vaak nog langs.

Op 3 februari hebben we afscheid van Flip genomen. Hij was 91 jaar